štvrtok 18. júla 2013

Miyazakiho rozprávky


Máme doma radi rozprávky od japonského režiséra Hayao Miyazakiho a z dielne štúdia Ghibli. Úplne prvou bola Cesta do fantázie (Spirited Away).


Veliký mal štyri a pol roka, narodil sa mu brat a on prvý krát videl strašidelnú rozprávku. Ťažké časy, asi. 


Ale! Nebál sa.


Alebo sa bál, ale páčilo sa mu, že sa bojí.



Teraz, keď už poznáme viac japonských rozprávok od Miyazakiho, viem, že by som mu ako prvú vybrala určite inú ako práve Cestu do fantázie. Niektoré sú oveľa nevinnejšie. Doručovacia služba čarodejky Kiki, Ponyo, Kráľovstvo mačiek (ktoré nerežíroval Miayaki, ale je z dielne štúdia Ghibli) aj Môj sused Totoro (ktorý bol natočený na motívy jednej z Dahlových kníh) by pre začiatok boli ľahšie stráviteľné. 
Ale napriek tomu, alebo možno práve preto, mne i jemu Cesta do fantázie utkvela najsilnejšie v pamäti. Teraz ako osemročný má najradšej Zámok v oblakoch a Princeznú Mononoke. Malinký zasa rád pozerá Porco Rosso, kde je hlavným hrdinom prasa pilot. Pilot!

Zámok v oblakoch bol natočený podľa knihy Howlov putujúci zámok od anglickej spisovateľky Diany Wynne Jonesovej, ktorá písala aj fantasy pre deti. Kniha vyšla len v češtine, takže ju budem čítať chlapcom ja.  Zvedavá som.


Všetky animáky vyšli alebo postupne vychádzajú na DVD s českým dabingom, väčšina aj v edícii FilmX. A sem tam ich dávajú aj v TV. My máme v pláne ešte Secret World of Arrietty.
naša česká verzia
anglická verzia 
foto:  Studio Ghibli, ja 

názov: Cesta do fantázie
Japonsko, 2001
réžia: Hayao Miyazaki
© Studio Ghibli

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára